Friday 8 March 2013

Bicara Tentang SYUKUR


Syukur… Terlalu banyak bicara syukur di dalam Al-Quran… apabila sering diulang-ulang syukur dalam kalam Allah, ini bermakna pentingnya syukur dalam islam. Antara bicara syukur dalam Al-Quran

“Wahai orang-orang yang beriman! Makanlah daripada rezeki yang baik yang Kami berikan kepada kamu dan BERSYUKURLAH kepada Allah, jika kamu hanya menyembah kepadaNya.”
(Surah Al-Baqarah  2 : 172)

“Katakanlah, “Dialah yang mencipta kamu dan menjadikan pendengaran , penglihatan dan hati nurani bagi kamu. (tetapi) Sedikit sekali kamu BERSYUKUR.”
(Surah Al-Mulk 67 : 23)

“Dan ingatlah ketika kamu (para muhajirin) masih (berjumlah) sedikit, lagi tertindas di bumi (Mekah), dan kamu takut orang-orang (Mekah) akan menculik kamu, maka Dia memberi kamu tempat menetap (Madinah) dan dijadikanNya kamu kuat dengan pertolonganNya dan diberikanNya kamu rezeki yang baik agar kamu BERSYUKUR.”
(Surah Al-Anfal 8 : 26)

“Dan adalah kerana rahmatNya, Dia jadikan untukmu malam dan siang, agar kamu beristirehat di malam hari dan agar kamu mencari sebahagian kurniaanNya (pada siang hari) dan agar kamu BERSYUKUR kepadaNya.”
(Surah Al-Qasas 28 : 73)

Syukur menunjukan kita akui segala kenikmatan kebaikan, segala yang terjadi adalah dari pemberianNya yang Maha Pemurah. Banyak perkara yang perlu kita syukuri dalam kehidupan, banyak juga cara untuk kita bersyukur. Yang sering kita lakukan adalah dengan lafaz syukur. Lafaz syukur yang kita lakukan sebagai tanda kita berterima kasih kepadaNya.



SyurgaHati : Menjadi hamba biarlah menjadi hambaNya yang selalu bersyukur. Banyak nikmat yang diberikanNya, malulah kalau kita menjadi hambaNya yang tidak bersyukur. Bersyukur mendidik jiwa yang lalai, membentuk hati menjadi lebih cantik.

No comments:

Post a Comment