Sunday 24 March 2013

Nikmati Hidup Dengan Syukur


Lihat diri kita hari ini, pada ketika ini, ketika kita membaca ini… LIHAT…
Bagaimana kamu melihat pada ketika ini… sudah tentu menggunakan mata bukan.
Manfaatkan mata kita… lihat perkara yg elok, jauhkan melihat perkara yang dilarang.
Nikmati kemampuan melihat, syukuri penglihatan dengan melihat perkata manfaat.
Nikmati deria penglihatan, gunakan untuk menjalani kehidupan sempurna…
Inilah sebahagian cara nikmati kehidupan dengan kesyukuran…

Banyak cara untuk kita bersyukur sama ada dengan lafaz syukur mahupun melakukan perbuatan-perbuatan yang menunjukan rasa syukur. Bersyukur dengan kesihatan, pada ketika kita sihat ini kita manfaatkan kesihatan yang ada sebaik-baiknya.

Pada ketika kita sakit nanti, saat itu baru kita sedari bertapa pentingnya kesihatan, pada ketika sakit itu juga baru kita sedar bertapa syukurnya dengan kesihatan yang baik. Tidak perlu untuk kita merasa sakit dahulu baru bersyukur dengan kesihatan. Kehidupan amat merugikan jika ketika kita sihat tidak dimanfaatkan kesihatan itu sebaik-baiknya.

Nikmati kehidupan kita dengan manfaatkan kesihatan sebagai tanda kita bersyukur. Manfaatkan kesihatan dengan beramal ibadat dengan cara yang optimum, perbanyakan amalan ketika sihat kerana pada ketika sakit pergerakan kehidupan kita mungkin agak terbatas.

Syukur dengan hati iaitu memanfaatkan kenikmatan yang diberi, sentiasa mengingati nikmat itu adalah pemberianNya. Syukur dengan perbuatan iaitu melakukan perkara-perkara yang bermanfaat dengan menggunakan anggota badan sesuai dengan fungsinya. Syukur dengan lisan iaitu melafazkan rasa syukur dan sentiasa memuji kebesaran Allah.

Hayati firmanNya yang bermaksud :

“Maka ingatlah kepadaKu, Aku pun akan ingat kepada kamu.
Bersyukurlah kepadaKu, dan jangan kamu ingkar kepadaKu.”
(Surah Al-Baqarah 2 : 152)


Mensyukuri Kelahiranmu (KLIK)
Nikmat Bertambah Nikmat (KLIK)


SyurgaHati : Mensyukuri nikmat kehidupan dengan perkara-perkara yang bermanfaat. Dengan bersyukur kita sedar segala nikmat adalah pemberianNya yang Maha Penyayang Pemberi Rahmat. Bersyukur membentuk hati yang sentiasa akui kebesaran Ilahi, mangakui kasih sayang Pemberi.

No comments:

Post a Comment