Thursday 14 March 2013

Mensyukuri Kelahiranmu


Syukur Alhamdulillah kita dipanjangkan usia… kita masih lagi diberi kesempatan untuk melalui kehidupan ini… ingat kembali saat kita dilahirkan, ketika itu kita disambut dengan penuh kesyukuran. Ibu bapa kita gembira dengan kelahiran kita. Syukuri dengan nyawa yang diberikan kepada kita. Manfaatkan kelahiran kita di dunia ini untuk peroleh kebaikan di akhirat.

Bersyukurlah… daripada benih kasih sayang ibu bapa kita, lahirlah kita hari ini. Saat penyatuan benih, kita adalah yang bertuah. Walau asalnya kita kotor, kita dilahirkan sebagai bayi yang suci bersih. Syukuri kelahiran kita.  Roh telah ditiupkan saat kita masih dalam kandungan, kasihnya Allah kepada kita sejak kita di dalam kandungan lagi. Nyawa atau roh adalah pemberian yang amat bernilai, tanpanya kita tiada gunanya… syukurilah… ingat! kita semua diciptakanNya, maka bersyukurlah kepadaNya.

“DIALAH YANG MENCIPTAKAN KAMU dari jiwa yang satu (Adam) dan daripadanya Dia ciptakan pasangannya, agar dia berasa senang kepadanya. Maka setelah dicampurinya, (isterinya) mengandugkan kandungan yang ringan, dan teruslah dia merasa ringan (beberapa waktu). Kemudian apabila dia merasa berat, keduanya (suami-isteri) memohon kepada Allah, Tuham mereka (seraya berkata), “jika Engkau memberi kami anak yang soleh , tentulah kami akan selalu bersyukur.”
(Surah Al-A’raf 7 : 189)

Banyak lagi ayat-ayat Al-Quran untuk mengingatkan kita tetang penciptaan kita. Kita diciptakan Allah untuk beribadat kepadaNya. Syukuri kelahiran kita dengan menjadi hambaNya yang beriman, soleh solehah lalu menempah tempat di syurgaNya. Syurga juga dicipta untuk hamba-hambaNya yang bersyukur. Maka, bersyukurlah… nyatakan rasa berterima kasih kepadaNya, membalas budi atas rahmatNya dengan manfaatkan pemberianNya, berbaktilah dan patuhlah kepadaNya. Bersyukur atas nyawa yang diberikan dengan meningkatkan kualiti ibadat, bersabar dan beristighfar kepadaNya. Sentiasalah bersyukur pasti dibalasNya.

“Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu memaklumkan, “sesungguhnya jika kamu bersyukur, nescaya Allah akan menambahkan (nikmat) kepadamu, tetapi jika kamu mengingkari (nikmatKu), maka pasti azabKu sangat berat.”
(Surah Ibrahim 14 : 7)



SyurgaHati : Semoga kita sentiasa diberkati Allah, sentiasa dalam rahmatNya dan dalam perlindunganNya… semoga kita sentiasa diteguhkan iman dan sentiasa tenang menghadapi ujian-ujianNya… Bersyukurlah dengan kelahiranmu… Insya’Allah akan sentiasa ada pertolonganNya kepada orang-orang yang bersyukur. 

No comments:

Post a Comment