Thursday, 29 September 2011

Betulkan Niatmu... Ciptakan Syurgamu...

Setiap orang pasti mempunyai niat untuk menjadi baik… niat boleh mencipta tempatmu di syurga hati... berniat baik mampu mencipta ketenangan jiwa... kerana dengan berniat sahaja sudah menjadi  permulaan yang baik untuk mencapai perubahan… cumanya akan berlaku hasutan Iblis untuk mengubah niat kita… teguhlah dengan niat kamu… jika itu memang membawa kebaikan, Insya’Allah…  niat kamu pasti diberkati Allah… dan hasut Iblis dapat kamu tewaskan… Teguhlah dengan niatmu… Hapuskan neraka di hatimu...

Berniatlah… walaupun dengan berniat sahaja… Allah SWT dengan pemurahnya memberi kita ganjaran awal walaupun kita belum melakukannya… ayuh kita renung-renungkan hadis ini…

Sesungguhnya Allah S.W.T. telah menetapkan sesuatu itu baik dan jahat,
kemudian Dia menerangkanya…

Sesiapa yang berniat untuk melakukan satu kebaikan, tetapi tidak melakukanya
Allah S.W.T. mencatatkan di sisi-Nya satu kebaikan yang sempurna…

Sesiapa yang berniat untuk melakukan satu kebaikan lalu melakukanya
Allah S.W.T. mencatatkan kebaikan itu di sisi-Nya sebanyak 10 kebaikan hingga
700 kali lipat ganda atau lebih…

Sesiapa yang berniat melakukan satu kejahatan, tetapi tidak melakukanya
Allah S.W.T. mencatatkan di sisi-Nya satu kebaikan yang sempurna…

Sesiapa yang berniat untuk melakukan satu kejahatan lalu melakukanya
Allah S.W.T. mencatatkan kejahatan itu dengan balasan satu kejahatan sahaja…

(Hadis Qudsi, diriwayatkan oleh Ibnu Abbas r.a.)


Percayalah jika kamu berniat kearah kebaikan… Allah pasti meredhaimu…
Mungkin satu permulaan yang payah, tetapi memberi hasil yang amat hebat kelak…
Tetapi jika dipermudahkan Allah, mudahlah kamu untuk berubah…
Banyak berdoa untuk mempermudahkan usaha kamu…;-)


Saturday, 24 September 2011

Diamku... Kerana Aku Mencintaimu...

Cinta kalau kerana Allah ia pasti mempunyai keberkatannya sendiri... syurga di hati pasti terhasil jika ape yang kita lakukan sentiasa bersandarkan kepada Allah... jika kita ikhlas, sabar dan tabah dengan ketentuanNya pasti ader kebaikan yang bakal diperolehi... pokoknya kita sentiasa berserah kepada Allah... begitu juga dalam percintaan... kita tidak tahu siapa jodoh kita... tapi Allah yang lebih mengetahui...

Kali nie SyurgaHati nk berkongsi dengan korang semua sebuah entri... 'Diamku... kerana aku mencintaimu...' bagi SyurgaHati entri nie sangat elok dibaca bagi mereka yang mencintai seseorang kerana Allah...

jom kita baca dan renung2 kan...

Jika belum siap melangkah lebih jauh dengan seseorang, cukuplah cintai dia dalam diam..
kerana diammu adalah salah satu bukti cintamu padanya...

kau ingin memuliakan dia, dengan tidak mengajaknya menjalin hubungan yang terlarang,
kau tak mahu merosak kesucian dan penjagaan hatinya..

kerana diammu...
itu dapat memuliakan kesucian diri dan hatimu..
menghindarkan dirimu dari hal- hal yang akan merosak izzah dan iffahmu..

kerana diammu...
itu dapat menunjukkan bukti kesetiaanmu padanya..
kerana mungkin saja orang yang kau cinta adalah juga orang yang telah ALLAH SWT. pilihkan untukmu...

ingatkah kalian tentang kisah Fatimah dan Ali?
yang keduanya saling memendam apa yang mereka rasakan...
tapi pada akhirnya mereka dipertemukan dalam ikatan suci nan indah

sahabat...
kerana dalam diammu tersimpan kekuatan..
kekuatan harapan...hingga mungkin saja Allah akan membuat harapan itu menjadi nyata hingga cintamu yang diam itu dapat berbicara dalam kehidupan nyata...

bukankah Allah tak akan pernah memutuskan harapan hamba yang berharap padanya?
dan jika memang 'cinta dalam diammu' itu tak memiliki kesempatan untuk berbicara di dunia nyata,
biarkan ia tetap diam...
kerana...
jika dia memang bukan milikmu, dengan izin Allah , melalui waktu akan menghapus 'cinta dalam diammu' itu dengan memberi rasa yang lebih indah dan orang yang tepat untukmu...

biarkan 'cinta dalam diammu' itu menjadi memori tersendiri dan sudut hatimu menjadi rahsia antara kau dengan Sang Pemilik hatimu...

kerana yakinlah...
Allah akan memberikan ganti yang lebih baik lagi atau mewujudkan mimpimu di kemudian hari..
bersabarlah dalam diammu...

thanks kepada yang membaca... hope entri kali nie memberi kekuatan untuk bertemu dengan cinta sejati yang telah Allah ciptakan untuk kita... jangan bersedih andai cinta tidak kesampaian, kerana ada yang terbaik Allah telah ciptakan untuk kita... mungkin juga dia memang untuk kita... tenangkan fikiran, terus berdoa kepada Allah... Insya'Allah ada syurga di hati...;-)

Tuesday, 20 September 2011

Terima Kasih Cinta

Setiap orang pasti pernah melalui cinta... cuma nya dalam keadaan yang berbeza... ader cintanya kesampaian, ader juga cintanya yang tidak kesampaian... bagi yang kesampaian, pasti merasakan cinta itu indah, sungguh membahagiakan... manakan tidak, orang yang kita sayang sudi menerima kita dalam hidupnya... seronok sangat bila oarang yang kita cintai, sayangi sentiasa bersama kita... manisnya cinta hanya mereka yang bercinta sahaja merasainya... tp.... bagaimana dengan cintanya yang tidak kesampaian...?

SyurgaHati di sini ingin menemani insan yang cintanya tidak kesampaian... SyurgaHati tau, mereka yang cintanya tidak kesampaian pasti berasa sangat sedih... erm... ader yang bangkang ker...? hehe... sebenarnya SyurgaHati bukan perfect sangat pun... kadang2 ader yang tidak setuju dengan kita... masing2 punya pendapat sendiri kan... SyurgaHati hanya ingin menemani mereka yang bersedih nie... bukan ape, kalau tgk member bersedih rase x best r kan... tu pasal blog nie SyurgaHati wujudkan... mana tau kot2 bleh meredakan kesedihan member2... tetapi jika kamu tidak bersedih Alhamdulillah... kerana cinta kamu padanya mungkin kerana Allah... cinta kerana Allah berpisah tidak gelisah, bertemu tidak jemu... setuju...?

erm... back to point k...

Sesetengah orang pasti bersedih jika cintanya tidak kesampaian... SyurgaHati xnak lah melihat sahabat2 bersedih kerana cinta... memang SyurgaHati paham sangat perasaan cinta yang tidak kesampaian... manalah x sedih... kita x dapat apa yang kita nak... dialah yang kita sayang, dialah yang kita cintai, dialah yang selalu kita ingati... tiba2 kita kene lupakan dia... mane mudah nak lupakan kan...? kita sedih sebab orang yang kita benar2 sayang, benar2 cinta x dapat terima kita dalam hidupnya...

tp... sahabat... pasti yang berlaku ader hikmahnya kan... kita jer x tau ape hikmahnya... tp, percayalah hikmah itu ada... think positif jer... mungkin ader hikmah daripada cinta yang kita lalui itu... SyurgaHati nak mengajak korang baca satu coretan hati... x tau r bleh meredakan kesedihan korang atau tidak... cuma SyurgaHati ingin berkongsi sahaja... baca yer...


Terima Kasih Cinta
(by Mohd Elyas)

Cinta yang tidak kesampaian pasti akan pergi...
Terima kasih kerana hadir dalam hidupku...
Kehadiranmu membuat aku gembira dan ceria...
Kehadiranmu membuat aku lebih mengenal cinta...
Walaupun hadirmu hanya seketika untukku...
Ia banyak mengajarku...
Dengan mencintaimu... membuat aku lebih mengenali erti cinta...
Cinta itu sememangnya indah...
Cinta itu sungguh membahagiakanku...

Hadirmu mungkin sementara dalam hidupku...
Untuk aku mengenal erti cinta...
Cinta banyak mengajar aku...
Menyayangi kau sepenuh hati...
Menerima kau seadanya...
Bersabar dengan karenahmu...
Mencintaimu membuat aku setia padamu...
Menghormatimu...
Menghargai kau dalam hidupku...

Kerana cinta aku sentiasa ceria, bahagia...
Kerana cinta aku menjadi setia...
Kerana cinta aku lebih penyabar...
Kerana cinta aku kenal menghargai...
Kerana cinta aku menghormati wanita...
Kerana cinta aku kuat, tabah...
Kerana cinta aku pasrah, redha...

Inilah hikmah cinta yang tidak kesampaian...
Untuk aku lebih mengenal cinta...
Terima kasih kerana membiarkan aku menyintaimu...
Kerana cinta ini banyak mengajar aku...

Saturday, 17 September 2011

Impianmu Impianku

'Impianmu Impianku' adalah sebuah coretan hatiku yang ingin melihat dia menjadi wanita soleha... dia pernah berniat untuk menjadi wanita solehah... dan niatnya itu telah menjadi harapan tertinggi aku... syukur alhamdulillah, mudah2an dia menjadi wanita solehah... impian dia menjadi solehah adalah jaminan dia ke syurga... dan impian aku adalah ingin melihat dia menempah tempatnya di syurga...
'Impianmu Impianku' adalah coretan khas dari aku untuk dia yang aku sayang...


Impianmu Impianku

Impianmu adalah impianku juga,
Kau dengan niat sucimu,
Aku dengaan harapanku,
Kita bersama mengharap redahNya.

Niatmu menjadi solehah,
Harapanku melihat kau solehah,
Niatmu menjadi harapanku,
Dan Dia sentiasa merahmatinya.

Niatmu adalah terbaik untukmu,
Kerana itu adalah tanda kasihNya,
Terdetik dihatimu menjadi solehah,
Bermulalah hidupmu dalam redhaNya.

Ikhlaskan hatimu menjadi solehah,
Tetapkan niat di hatimu sayang,
Agar kau kukuh dengan impianmu,
Kerana impianmu jaminan syurgamu.



“Impianmu Impianku” (by Mohd  Elyas)


Thursday, 15 September 2011

Tempah Tempatmu Di Syurga

Apakah erti kasih sayang..? dan bagaimana kita tafsirkan perasaan sayang itu.

Apabila kita menyayang seseorang, ayuh kita fikir apa yang terbaik untuk orang yang kita sayang. Apa yang kita patut lakukan untuk melihat kebahagian orang yang kita sayang. Bukankan melihat kebahagian orang, mampu memberi  impak kebahagian kepada kita juga. Jika kamu benar2 menyayanginya adakah kamu ingin melihat dia dalam  keadaan merana. Cuba kamu fikirkan… kamu pasti menyayanginya dan sayang kamu adalah kerana kamu tidak ingin melihat dia menderita.

Kita melihat dia seorang yang sangat cantik, redup mata memandang, tenang apabila melihat senyumannya. Pasti kamu ingin memilikinya. Lalu kamu kata kamu sayang kepadanya.Tetapi sejauh mana sayang kamu kepadanya…? perasankah kamu dengan kekurangnya, kelemahannya…? Adakah sayang kamu masih utuh walau tahu kekurangannya…? Atau sayang kamu kerana nafsu semata…? Sayang kerana Allah adalah jawapan kepada semua persoalan tadi. Ayuh pupuk di dalam jiwa agar sayang kamu kepadanya adalah kerana Allah.Sayang kerana Allah banyak hikmahnya, tiada keburukannya.

Apabila kita melihat orang yang kita sayang menghampiri neraka, adakah kita akan membiarkan…? Inginkah kita melihat wajahnya yang cantik, wajah yang redup mata memandang dan memberi ketenangan itu terbakar dek api neraka…  jangan biarkan keindahan ciptaan Allah itu hangus di bakar api neraka. Sayang kerana Allah sentiasa mengajak kearah kebaikan. Tiada apa yang lebih indah melainkan orang yang kita sayang berjaya di dunia dan akhirat.

Pesanan aku kepada yang tersayang...
"andai engkau bukan untukku... tempahlah tempatmu di syurga, jadilah wanita solehah. Izinkan aku melihat wajah redupmu kekal indah di syurga. Tempah tempatmu di syurga, jangan dekati neraka, disentuh api pun aku tidak rela, kerana aku sayang kepadamu. Andai engkau ditakdirkan untukku, akan ku bimbingmu ke jalan syurgaNya… akan aku tempah tempatmu di syurga... tempah pakej keluarga ke syurga... kerana aku sangat sayangkanmu dunia akhirat... cintaku padamu kerana aku tidak mahu kehilanganmu di syurga... aku ingin terus bersamamu sehingga ke syurga..." -elyas-

Tempah Tempatmu Di Syurga wahai insan yang aku sayang jadilah wanita solehah,
kerana cinta, aku tidak mahu kehilanganmu di syurga.