Friday, 22 November 2013

Manfaatkan Cinta Yang Sia-Sia



Bismillahirrahmanirrahim…

Dah lama SyurgaHati tidak mengetengahkan topik tentang cinta... hari ini hadir plak ilham berkaitan cinta ‘Manfaatkan Cinta Yang Sia-Sia’. haa... teman2, sahabat2, manfaatkan cinta yang sia-sia tau... camne nak manfaatkan cinta yang sia-sia ni...? mungkin ni dalam fikiran korang...

nie nak tanyalah... teman2, sahabat2 pernah bercinta? kalau pernah, bagaimana hasil cinta itu... hehe... kita simpan soalan tu dulu...

Dalam kehidupan cinta itu lumrah, semua orang ingin dicintai dan mencintai... ceh, ayat nie biasa dengarkan... hehe... tak ada siapa yang akan tolak ayat nie itu memang lumrah manusia untuk jatuh cinta, dalam ayat Al-Quran pun ada sebut dalam surah Ali-Imran 3:14

“Dijadikan terasa indah dalam pandangan manusia cinta terhadap apa yang diinginkan, ....”

Memang cinta itu lumrah manusia, Allah memang telah tahu setiap apa yang diciptakanNya, Dia telah menciptakan manusia dengan sifat yang mencintai dan saling berkasih sayang...  siapa lagi yang MAHA TAHU selain ALLAH...? dalam hadis pun ada menyebut tentang sayang dan cinta…. Dalam hadis Bukhari dan Muslim Rasulullah s.a.w. menyebut

“Dalam saling menyayangi, cinta, dan kebaikan kalian akan dapati orang-orang beriman layaknya sebuah tubuh, bila satu bagian merasa sakit, seluruh tubuh akan juga merasakan sakit dengan tidak bisa tidur dan demam”
(Hadis : Bukhari, v.8, h.12; dan Muslim, v.4, p.1999:66)

Memang kita manusia lumrah untuk cenderung bercinta, mencintai dan berkasih sayang... tetapi bagaimana jika kita mencintai seseorang tetapi cinta itu sia-sia...? berbalik kepada persoalan tadi, bagaimana hasil cinta kalau kita pernah jatuh cinta...

Mungkin cinta itu sia-sia... mungkin cinta itu bahagia... bersyukurlah kalau cinta yang kita lalui berakhir dengan bahagia... mari kita sama-sama mengucap ALHAMDULILLAH kepada Dia yang telah memberi kita kebahagiaan. Tetapi jika cinta itu sia-sia, kita mencintai seseorang itu tetapi dia tidak membalas cinta kita ingatlah MANFAATKAN CINTA YANG SIA-SIA.

Bagaimana manfaatkan cinta yang sia-sia... begini, jangan jadikan cinta itu sia-sia... kamu mencintai dia, tetapi dia tidak mencintai kamu... pada mulanya kamu pasti merasakan cinta itu sia-sia... iyelah kamu cintakan dia tapi kosong tiada apa-apa, dia plak tidak cintakan kamu, memang kamu akan merasakan cinta itu sia-sia. Tetapi jika kamu MANFAATkan cinta itu, cinta itu pasti tidak sia-sia.

Cinta itu adalah pemberian nikmat daripada ALLAH... sengaja ALLAH hadirkan rasa cinta itu dalam diri kamu, walaupun DIA tahu cinta itu bukan memberikan penghujung yang baik untuk kamu. Tetapi atas sebab apa DIA hadirkan rasa cinta itu, SESUNGGUHNYA ALLAH ITU MAHA BIJAKSANA teman2, sahabat2 DIA MAHA TAHU. Wahai teman2, sahabat2 yang mungkin kecewa dengan cinta, ALLAH hadirkan cinta itu pasti ada manfaatnya. 

Pekara yang paling mudah untuk manfaatkan rasa cinta itu doakan dia, sentiasa doakan dia... yang pasti doa itu akan beri manfaat kepada kamu dan juga memberi manfaat kepada orang yang kamu cintai. Hargai rasa cinta yang hadir dangan bersyukur kepada ALLAH, dan tunjukkan rasa syukur itu kepada ALLAH dengan memohon kepadaNya perkara2 yang baik untuk dia yang kita cintai dan juga keluarganya sebagai tanda syukur kita kepada ALLAH atas nikmat cinta yang diberiNya.

Ini sahaja yang SyurgaHati mampu berpesan kepada sahabat2 yang merasakan cintanya itu sia-sia.

SyurgaHati : Teman2, sahabat2, sesuatu yang paling kita tidak tahu ialah bila waktu kita kembali kepada Pencipta kita. Dalam soal cinta, mungkin ALLAH hadirkan kita seketika dalam hidup dia yang kita cintai. Kita tidak tahu soal ajal maut dan jodoh. Mungkin Allah hanya hadirkan rasa cinta pada kita sahaja tetapi tidak kepada dia yang kita cintai, kerana ALLAH lebih tahu kebahagiaan yang bagaimana untuk dia.

Untuk menjaminkan kebahagiaan orang yang kita cintai, doakanlah kebahagiaan dia sebelum kita pergi selamanya. Melihat kebahagiaan dia PASTI membahagiakan kita... PERCAYALAH... tiada yang lebih indah cinta kerana ALLAH, BERTEMU TIDAK JEMU, BERPISAH TIDAK GELISAH... senyum sahabat2, cipta Syurga di Hati... bahagia dunia akhirat... Wallahu’alam...