Thursday 20 December 2012

ISTIGHFAR


Ramai yang tahu istighfar itu mohon pengampunan dari Allah... berapa ramai yang tahu banyak kelebihan beristighfar... istighfar boleh dikatakan satu ungkapan yang mudah dilafazkan

“Astaghfirullahal’azim... Astaghfirullahal’azim... Astaghfirullahal’azim...”

mudahkan? Yang mudah inilah paling banyak manfaatnya, paling besar ganjarannya...

Pernah terbaca dalam satu sumber bacaan, Saidatina Aisyah RA pernah menyentuh mengenai istighfar “berbahagialah sesiapa yang mendapati  banyak istighfar dalam buku lembaran amalannya” sungguh, dengan beristighfar ia adalah amalan yang sangat mudah tetapi besar ganjarannya di sisi Allah.

Dalam Al-Quran, begitu banyak ayat yang berkaitan dengan Istighfar... SyurgaHati tertarik dengan sebahagian daripada ayat Al-Quran untuk dikongsikan bersama... ayat-ayat yang menarik itu, Surah Ali Imran (3:135),  Ghafir (40:55), surah Hud (11:3) dan Muhammad (47:19)


Dalam Ali Imran surah ke-3 ayat 135 yang bermaksud

“dan (juga) orang-orang yang apabila mengerjakan perbuatan keji atau menzalimi diri sendiri, (segera) mengingat Allah, lalu memohon ampunan (istighfar) atas dosa-dosanya, dan siapa lagi yang dapat mengampuni dosa-dosa selain Allah? Dan mereka tidak meneruskan perbuatan dosa itu, sedang mereka mengetahui”
(Ali Imran 3:135)

Sangat jelas, ayat ini menunjukkan kita perlu segera memohon pengampunan dari Allah jika kita melakukan dosa, memang tiada sesiapa yang akan mengampunkan dosa selain Allah... maka sentiasalah pohon pengampunan kepada Allah pagi dan petang seperti dalam surah Ghafir ayat 55 :

“maka bersabarlah kamu, sesungguhnya janji Allah itu benar, dan mohonlah ampun (istighfar) untuk dosamu dan bertasbihlah seraya memuji Tuhanmu pada waktu pagi dan petang”
(Ghafir 40:55)

Memang menarik ayat 55 dalam surah Ghafir ini, Allah suruh kita bersabar janji Allah itu benar... maka, banyaklah beristighfar mudah-mudahan Allah ampun dosa kita dan paling best jika dosa kita diampunkan kita selamat dari NerakaNya malah kita akan terus berbahagia hingga ke SyurgaNya... sesungguhnya itulah janji Allah pada hari kiamat nanti kepada orang yang bersabar, memohon keampunan dariNya dan sentiasa mengingatiNya seperti dalam surah Hud ayat 11 yang disebut hari kiamat sebagai ‘hari besar’

“dan hendaklah kamu memohon ampunan (Istighfar) kepada Tuhanmu dan bertaubat kepadaNya, nescaya Dia akan memberi kenikmatan yang baik kepadamu sampai waktu yang telah ditentukan. Dan Dia akan memberi kurniaanNya kepada setiap orang yang berbuat baik. Dan jika kamu berpaling, maka sungguh, aku takut kamu akan ditimpa azab pada hari yang besar (kiamat)”
(Hud 11:3)

Dalam ayat ini dinyatakan lagi kelebihan bagi orang beristighfar, orang yang beristighfar akan diberikan kenikmatan yang baik bila sampai waktunya... kerana itu kita perlu bersabar, pasti ada yang terbaik dariNya dan menjadi satu kurniaanNya kepada kita daripadaNya.

Nak masuk syurga takkan nak masuk sorang-sorang, kita mesti nak bawa sekali orang-orang  yang kita sayang, orang yang kita cinta kan... haa... dah tau kan beristighfar atau memohon keampunan tu boleh bawa kita ke Syurga... nah, dalam surah Muhammad ayat ke 19 ni kita boleh bawa orang-orang yang kita sayang, yang kita cintai ke SyurgaNya dengan mohon ampun untuk orang-orang lain... mohonlah keampunan untuk dosa-dosa orang mukmin yang lain seperti yang dinyatakan dalam ayat 19 surah Muhammad

“maka ketahuilah, bahawa tidak ada tuhan (yang patut disembah) selain Allah, dan mohonlah ampunan (istighfar) atas dosamu dan atas (dosa) orang-orang mukmin, laki-laki dan perempuan. Dan Allah mengetahui tempat usaha dan tempat tinggalmu”
(Muhammad 47:19)

Semoga dengan memohon keampunan untuk orang-orang yang kita sayang, yang kita cintai, mereka semua diampunkan dosa-dosanya dari yang Maha Pengampun... dan yang paling best kita bersama-sama dengan orang yang kita cintai di SyurgaNya...

Haa... perasan tak dalam ayat 19 surah Muhammad tadi ada sebut “.... Dan Allah mengetahui tempat usaha dan tempat tinggalmu” dari ayat nie kita tau Allah mengetahui usaha kita... kalaulah kita sudah berusaha macam-macam tetapi masih juga tiada hasil, bersabarlah, beristighfarlah...

Rasulullah SAW menyatakan istighfar adalah penawar kepada pelbagai masalah dengan sabdanya:

“barangsiapa banyak beristighfar , nescaya Allah memberikan kelapangan baginya daripada setiap kecemasan, jalan keluar dari setiap kesempitan, serta memberinya rezaki dari arah yang tidak disangka-sangka”

(kata Syeikh Hasan, diriwayatakan oleh Ahmad, cerita ini terdapat dalam periwayatannya, juga Ibnu Majah dan Hakim dalam Al-Mustadrak, dia mengsahihkannya. Begitu pula Syeikh Ahmad Syakir (Harmisy I-Musnad; IV/55) – di ambil dari buku ‘Dahsyatnya Energi Syukur Istighfar Muhasabah’)


Istighfar adalah penyelamat kepada kita, dalam sebuah kitab ‘Dalilus Sailin’ hal 42 karya Anas Ismail Abu Dawud tertera sesuatu yang agak menarik daripada kata-kata Imam Ali(Sayidina Ali Abi Talib)...

Dia(Imam Ali) berkata
“aku berasa hairan terhadap seseorang yang hampir ditimpa musibah namun dia masih mempunyai penyelamat. Aku bertanya kepadanya(Imam Ali), apa penyelamatnya? Dia menjawab, Istighfar.”

Sungguh, istighfar penyelamat kita ketika ditimpa musibah, yakinlah kita kepada Allah... Al-Quran, Hadis, kisah para sahabat banyak menyentuh mengenai istighfar. Ayat-ayat Al-Quran membantu kita sebagai umat akhir zaman, umat Nabi Muhammad SAW. seperti kata Qatadah Bin Nu’man

Al-Quran, kata Qatadah Bin Nu’man menunjukkan penyakit dan ubat kalian. Penyakit kalian adalah dosa dan ubat kalian adalah Istighfar

Di saat-saat kita lupa diri itulah Allah ‘mencubit’ kelakuan kita dengan ujianNya, sehingga kita mahu beristighfar kepadanya.


Hikmah Beristighfar : Berjaya Hamil (KLIK)
Hikmah Beristighfar : Hujan Rahmat (KLIK)
Hikmah Beristighfar : Rezeki Dipermudahkan (KLIK)
Beristighfar Amalan Terpuji (KLIK)



SyurgaHati: Banyak kelebihan istighfar, moga kita melakukan amalan yang kecil ini tetapi mempunyai banyak manfaat dan besar ganjarannya di sisi Allah. Tenangkan hati dalam beristighfar.

No comments:

Post a Comment